OLYMPISCHE GLANS

Shine (2021), Ronald A. Westerhuis, hoek Stadionweg/Minervalaan tijdens ArtZuid2021

Kunstenaar Ronald A. Westerhuis (1971) houdt van de zelfreflecterende hoogglans van gepolijst roestvrijstaal. Al zijn werk bestaat er uit. De kijker en de omgeving worden onderdeel van zijn spiegelende kunstwerken. Je ziet jezelf. Of de wereld om je heen. Vaak op zijn kop. Of in miniatuur.

Naked Eye, locatie: Sauna Swoll, Zwolle, 2015, Ronald A. Westerhuis

Ze hebben vaak intrigerende namen als: Soul, Eye, Naked Eye, Selfreflection, Spirit, Matrix, Stardust, of Earth. Of zoals deze zomer tijdens de Sculptuur Biennale van #ArtZuid in de lanen van Amsterdam-Zuid: “Shine” en “New Life”. Vaak zijn het cilindrische vormen, geïnspireerd op de Chinese filosofie van Ying-Yang en Feng Shui: in balans met de natuur. Westerhuis heeft wel ” wat” met China.

OLYMPISCHE SPELEN

Olympic Flame, Ronald A. Westerhuis, 2003. foto: RAWDSIGN

In 2003 bedacht hij een ontwerp voor de Olympische Vlamhouder tijdens de Olympische Spelen in China, in Beijing, voor de zomer van 2008.

Je staat er niet altijd bij stil, maar inderdaad: kunstenaars en designers en architecten spelen allemaal een rol bij de Olympische Spelen. Het is niet alleen een sportfestijn. Tijdens de Winterspelen van 2018 schreef ik hier een blog over: Olympic Art Design.

Bij elk Olympisch tournooi – om de vier jaar – wordt er weer een nieuw vormgegeven Olympische fakkel bedacht, een nieuw Olympisch Stadion ontworpen, nieuw ontworpen medailles ook, en ook een nieuwe vlamketel, caldron, waarin het vuur tijdens de openingsceremonie wordt aangestoken met de fakkel.

Ronald A. Westerhuis bedacht een 7 meter hoge designketel waarin de Olympische vlam gedurende de Spelen zou branden in 2008, maarrr: uiteindelijk kozen de Chinezen toch liever voor een Chinees ontwerp. Zoals de Japanners tijdens de huidige Olympische Spelen in 2021 Japanse ontwerpen hebben gekozen voor hun prachtige rozegoudkleurige fakkel – in de vorm van de Japanse kersenbloesem – en de bolvormige witte caldron, die zich tijdens de openingsceremonie opende als een bloemknop.

China koos in 2008 voor deze vlamketel i.p.v. Westerhuis’ ontwerp
Tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing, 2008, zag dat er zo uit.
Tijdens de huidige Tokyospelen is dit in 2021 de Japanse caldron

Video caldron Tokyo 2021: https://youtu.be/SaZazCIF2uk

Westerhuis’ naam was echter wel in 2004 meteen gevestigd, zeker in China. In Shanghai heeft hij inmiddels een atelier, naast zijn vaste werkplek in Zwolle.

ANDER WERK

Nationaal Monument MH17 – Vijfhuizen, Ronald A. Westerhuis, 2017

Westerhuis kunt u ook kennen van het Nationaal MH-17 monument in Park Vijfhuizen. Voor een gekromde stalen wand van 16 x 4 meter ligt een sculptuur in een ellipsvorm waarin alle 298 namen zijn gegraveerd van de slachtoffers uit het – uit de lucht geschoten – vliegtuig van Malaysia Airlines.

Of u kent hem uit de vaste collectie van de beeldentuin bij Kasteel Nijenhuis, in Heino, Overijssel. De directeur daarvan is Ralph Keuning, en hij is degene die de huidige beeldencollectie op ArtZuid2021 heeft samengesteld.

Keuning is ook directeur van Museum De Fundatie in Zwolle. Aan hem en zijn keus, zijn smaak, danken we dus Westerhuis deze zomer in Amsterdam.

Op ArtZuid staat Westerhuis met een spiegelende bol “Shine” (2021) op de kruising Stadionweg/Minervalaan en met “New Life” (2014) bij de Zuidas, zes meter hoog, geïnspireerd op een bamboescheut. Maar een puntige korenaar kan ik er ook wel in zien.

De ene zijde van de bamboescheut reflecteert de omgeving in glimmende hoogglans; de voorzijde is mat, met een slijptol gegraveerd met een plantmotief.

Normaal gesproken staat dit beeld in Shanghai, China, in beeldentuin Jing An.

Ook zijn cylindrische “Naked Eye” uit 2014, hierbovenaan afgebeeld, vind ik om persoonlijke redenen indrukwekkend, oogbollen fascineren me tegenwoordig: het staat niet op Art Zuid, (maar bij een Zwolse sauna!) evenmin als zijn “Olympic Flame” en zijn “Earth” op Art Zuid te zien zijn, maar ik plaats deze werken erbij om de context van de twee beelden in de lanen van Zuid te verbreden, te duiden. Soms is het mooi om een oeuvre van een kunstenaar in totaliteit te zien.

“EARTH”, 2019, Ronald A. Westerhuis
detail van Earth, 2019
SOUL, 2018, Ronald A.Westerhuis

Je verdrinkt net zo goed in zijn Eye, zijn Earth, als in zijn Soul. Als in zijn spiegelende Shine op de Minervalaan.

SOUL

Kijk er maar ‘es in, van dichtbij, in plaats van in het voorbijlopen te snel te denken: “oh, hum, een glimmende bol”. Het is toch spannender dan dat, met holtes en vervormingen, verkleiningen: Jijzelf en een wereld op zijn kop.

6 maart 2014, beeldentuin Heino, Kasteel Nijenhuis: Weerspiegeling van zowel mijn zus, op haar kop, als mijn moeder, in miniatuur rechts, in RAWSOME! (2011) van Ronald A. Westerhuis

2 gedachten over “OLYMPISCHE GLANS”

  1. Interessant blog weer. Het is precies zoals jij het al zegt: als je er langsloopt denk je al snel wat moet ik met die glimmende bollen? En dan helpt de duiding in jouw blogs. Herinner me ons bezoek, samen met mama, aan de beeldentuin bij kasteel Nijenhuis nog goed. Ook daar hadden mam en ik erg veel aan jouw uitleg bij die beelden

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie